4 Coaching
Coaching voor onderwijs en kinderopvang

Coaching - de mogelijkheden

Maatwerk

De vraag van een coachee staat altijd centraal. Maatwerk is daarbij het uitgangspunt. Tijdens het intakegesprek kijk ik met de coachee naar de mogelijkheden en bepalen we samen welk traject hier het beste bij past. We besteden vooral aandacht aan wat de vraag of het doel is waar de coachee mee aan de slag wil gaan. Waar komt de vraag vandaan en wat is het doel dat bereikt moet worden? Hoeveel tijd is daarvoor beschikbaar? Binnen dit gesprek kan ik meteen de werkwijze en de aanpak bespreken. Die is nooit standaard maar sluit aan bij de wensen en behoeften: wat past het beste om inzicht te verwerven en te leren? Ik kan een inschatting maken van het aantal gesprekken. De ervaring leert dat er gemiddeld vijf gesprekken plaatsvinden over een periode van een half jaar.  

Mogelijkheden

Coaching wordt vaak gezien als een middel om een probleem op te lossen. Coaching is bij uitstek geschikt om vanuit een positief uitgangspunt te kijken naar mogelijkheden. Het gaat om ontplooiing, ontwikkeling en bevestiging van het gevoel dat wat je doet nog steeds werkgeluk oplevert. Ik werk oplossingsgericht en ben gericht op de toekomst, waarbij het heden als startpunt wordt genomen om de stappen te bepalen die nodig zijn om te komen bij het gestelde doel. De coaching vindt in principe plaats op de werkplek van de coachee maar kan desgewenst ook ergens anders plaatsvinden, of in de buitenlucht.

Starters 

Medewerkers die net zijn afgestudeerd krijgen tijdens hun eerste jaren behoorlijk wat werk. Er wordt veel van ze gevraagd, veel is - ondanks diverse stages - toch nog nieuw en daar kunnen twijfels ontstaan over hun eigen capaciteiten en of ze de goede keuze hebben gemaakt. Het is goed deze medewerkers gedurende een langere periode te volgen en te begeleiden zodat ze hun kwaliteiten optimaal kunnen inzetten op de werkvloer. Een coach die meekijkt, luistert en kan meedenken is van grote meerwaarde voor het behoud van medewerkers in deze sector. Uit onderzoek is gebleken dan het uitvalpercentage van begeleide medewerkers vele malen kleiner is dan van medewerkers die dit voordeel niet hebben gehad. Daarom is het vanuit de diverse CAO's in het onderwijs inmiddels verplicht om deze medewerkers te begeleiden. 

Medewerkers met een ontwikkelvraag

Medewerkers die al een aantal jaren actief zijn in het werkveld zijn vaak gedreven en gemotiveerd. Na een aantal jaar op een vaste plek kan het gevoel ontstaan dat ze op routine de groepen draaiende houden waarin ze werken en vanuit dat gevoel komt de wens op 'naar iets anders, iets meer'. Vaak zijn deze medewerkers toe aan een nieuwe uitdaging (een opleiding, een andere plek binnen de organisatie, andere taken) maar wat ze precies voor ogen hebben is hen niet duidelijk. Een paar gesprekken met een coach die samen met de medewerker gaat kijken naar de onderliggende zaken kan een duidelijk startpunt gaan vormen voor verdere ontwikkeling van de medewerker. Samen wordt gekeken naar wensen en mogelijkheden van de medewerker. Het (her)vinden van werkgeluk is een waardevolle opbrengst en zorgt ervoor dat deze medewerkers voor de organisatie behouden kunnen blijven en zichzelf kunnen ontplooien.

Intervisie

Het betreft het voeren van een georganiseerd gesprek tussen mensen met dezelfde achtergrond, werkzaam in dezelfde groepen of locaties of met andere overeenkomstige werkzaamheden. Het onderwerp van gesprek kunnen de werkzaamheden zijn die worden uitgevoerd en de eventuele problemen of uitdagingen waar men tegenaan loopt. Het doel is het verbeteren van de deskundigheid waardoor de kwaliteit van het werk verbetert. Het gesprek wordt begeleid volgens een vast traject waarbij ieders inbreng aan bod komt. Een gesprek duurt ongeveer 1,5 uur, afhankelijk van het aantal deelnemers. Wanneer er enkele keren per jaar met dezelfde intervisiegroep wordt gewerkt worden vaak de opbrengsten groter en weet de groep steeds beter op elkaar in te spelen. 

Beeldbegeleiding

Beeldbegeleiding is een instrument dat ik inzet voor micro-analyse van gedrag van leerkrachten en pedagogisch medewerkers in klassensituaties. Door korte opnames te maken in de groep van interactiemomenten en deze daarna samen met de coachee te bekijken wordt duidelijk wat goed gaat in de interactie. Zo wordt snel zichtbaar wat werkt in de praktijk en door dit samen te bespreken is het resultaat dat leerkrachten zich op deze manier professionaliseren. Ze gaan handelingen bewuster inzetten of de interactie aanpassen waardoor het afstemmen met de groep vaak beter lukt.  Door in te zetten op al aanwezige en zichtbare kwaliteiten van medewerkers kan er direct ontwikkeling plaatsvinden.

Taakspel

Ik heb een licentie om Taakspel te mogen implementeren in de klas of op een school. Een traject bestaat uit 10 observaties in de klas en 10 gesprekken daarbuiten. De theoretische  opleiding van de leerkracht vindt extern plaats door de CED-groep, de begeleiding in de praktijk vindt plaats in de klas. Het traject wordt afgesloten met een toetsing in de klas en een certificaat vanuit de externe opleider. Het implementatietraject duurt tussen de 8 en 10 maanden. 


Naast bovenstaande mogelijkheden zijn andere wensen altijd bespreekbaar.